ادبیات تحقیق کامل در موضوع هوش عاطفی و عملکرد مدیران- فصل 2 شامل 74 صفحه ی ورد قابل ویرایش می باشد- رشته ی مدیریت منابع انسانی


ادبیات تحقیق کامل در موضوع هوش عاطفی و عملکرد مدیران- فصل 2


شامل 74 صفحه ی ورد قابل ویرایش می باشد.


مفهوم هوش عاطفی در برگیرنده‌ی این فرضیه است که « بسیاری از افراد که از تحصیلات عالی برخوردار نمی‌باشند، ولی از هوش عاطفی بالایی برخوردارند، زندگی شاد و موفقیت‌آمیزی را تجربه می‌نمایند». یکی دیگر از دلایلی که هوش عاطفی مورد توجه واقع گردیده، این است که این سازه، مفهوم کلاسیک و سنتی هوش و روش‌های ارزیابی آن‌ها را زیر سئوال برده و در مورد سودمندی آن‌ها اشکال‌های جدی مطرح ساخته است. در نهایت بسیاری از نویسندگان مقاله‌های روزنامه‌ها راجع به توانایی‌های بالقوه هوش عاطفی و اثرات آن بر زندگی عادی و روزمره‌ی انسان قلم‌فرسایی نموده‌اند که به هر حال این بحث‌ها سبب گردیده، این باور قدیمی که ماهیت انسان را در تعارض مداوم بین قلب و مغز می‌داند، به چالش کشیده شود و در مورد درستی آن شک و ابهام به وجود آید. علاوه بر این سبب گردیده تا مردم به این باور برسند که هوش عاطفی می‌تواند سبب افزایش میزان سلامتی، رفاه و آسایش عمومی، ثروت، موفقیت، عشق و شادی گردد. درمورد این ادعاها، لازم است تا ارزیابی‌های دقیق و علمی صورت بگیرد تا درستی و نادرستی آن‌ها مشخص گردد. 

 


 

 


 


2-1-3-1) عواطف و مشخصات آن


2-1-4) تاریخچه ظهور و پیدایش هوش عاطفی


او معتقد بود که هوش از یک مولفه تشکیل نشده، چرا که نمی‌توان با یک نوع هوش توانایی‌های انسان را سنجید، به همین دلیل او سه نوع هوش را مطرح می‌کند:



  • هوش اجتماعی: منظور توانایی درک و فهم دیگران و ایجاد ارتباط با آنهاست.

  • هوش عینی[1]: منظور توانایی درک، فهم و حل مسایل از طریق دستکاری و به کارگیری اشیاست.

  • هوش انتزاعی[2]: منظور توانایی درک، فهم و حل مسایل از طریق نمادهای کلامی و ریاضی است.



برچسب ها : هوش اجتماعی،هوش عینی،هوش انتزاعی، هوش عاطفی، عملکرد مدیران، مدیریت منابع انسانی